Rola wody w organizmie człowieka

OurBlog

04/07/2017

Rola wody w organizmie człowieka |, ,

Woda pełni niezwykle ważną rolę w organizmie człowieka. Czy wiedzieliście, że to główny składnik naszego ciała? Nie ma przesady w stwierdzeniu, że bez wody nie bylibyśmy w stanie istnieć. Poniżej przedstawiamy niektóre z funkcji, jakie ten niezwykły płyn pełni w ustroju ludzkim.

woda

Do czego jest nam potrzebna woda?

Wszyscy wiedzą, że należy pić odpowiednią ilość płynów, ale czy wiemy, dlaczego? Jak się okazuje, składamy się głownie z wody – organizm dorosłego człowieka w ok. 60% (większa zawartość u dzieci, a mniejsza w przypadku osób starszych). Woda jest wszędzie – nawet kości, wydawałoby się, nie mające z płynem nic wspólnego, w około 31% składają się z wody. Odwodnienie organizmu niekorzystnie wpływa na sprawność fizyczną, samopoczucie, może prowadzić nawet do śmierci. Czemu woda jest nam aż tak niezbędna? Jaką rolę pełni w ustroju? Poniżej zamieściliśmy niektóre z jej funkcji:

-stanowi główny składnik ciała człowieka

-zapewnia prawidłowe krążenie krwi

-pełni ważną rolę w trawieniu i przyswajaniu pokarmu, ułatwia żucie i formowanie kęsów

-uczestniczy w transporcie składników odżywczych oraz produktów przemiany materii

-bierze udział w regulacji temperatury ciała

-dostarcza składników mineralnych (zwłaszcza wody wysokozmineralizowane), takich jak np. wapń, magnez, jod, fluor (zależnie od rodzaju – warto przeczytać etykietę)

-działa ochronnie na płód, mózg, gałki oczne

-działa korzystnie na stawy, umożliwiając ich właściwą ruchomość

 

Zapotrzebowanie na wodę

Zapotrzebowanie na wodę jest zróżnicowane, zależy od wieku, płci, klimatu, temperatury otoczenia, aktywności fizycznej i składu diety. Norma spożycia wody dla dorosłego mężczyzny wynosi ok. 2,5 l, a dla kobiety 2 litry na dobę. Trzeba jednak pamiętać, że w niektórych sytuacjach, np. w czasie upałów, ćwiczeń fizycznych, pracy, ciąży, karmienia piersią czy pobytu na dużych wysokościach zapotrzebowanie na płyny zwiększa się. Najlepiej cały czas mieć pod ręką butelkę wody. Źródłem wody oprócz napojów są produkty spożywcze – szczególnie dużo wody zawierają warzywa i owoce, pewna ilość wody tworzy się również w organizmie dzięki spalaniu białek, tłuszczów i węglowodanów.

Komentarze

Jeszcze nikt nie skomentował. Bądź pierwszy.

Dietetyk Kraków © 2017 dieta-med.pl