Magnez – źródła w żywności

OurBlog

16/06/2017

Magnez – źródła w żywności |, ,

Producenci suplementów diety nieustannie zachęcają nas do zażywania różnych specyfików witaminowo-mineralnych. Bardzo popularne i często reklamowane są preparaty z magnezem. Nie powinniśmy jednak zapominać o tym, że ten składnik kryje się w wielu produktach spożywczych. Gdzie zatem znajdziemy magnez w żywności?

zrodla-magnezu

Źródła magnezu

Ten makroelement znajduje się m.in. w produktach zbożowych, zwłaszcza tych pełnoziarnistych, kakao, gorzkiej czekoladzie, nasionach roślin strączkowych, żółtych serach czy orzechach. Szczególnie bogate w magnez są pestki dyni, otręby, mak, kakao, sezam, słonecznik, zarodki pszenne, mąka sojowa, siemię lniane, migdały, kasza gryczana, soja, fasola, orzechy arachidowe, pistacjowe, laskowe i gorzka czekolada. Źródłem magnezu są również niektóre wody mineralne, zresztą dostarczają nie tylko tego minerału – warto przeczytać etykietę na butelce, gdyż tam znajdziemy informacje, jakie składniki zawarte są w danym produkcie.

 

Zapotrzebowanie na magnez

Jakie ilości magnezu powinniśmy spożywać w ciągu doby? Dzienne zapotrzebowanie wynosi u dorosłych kobiet 320 mg/dobę (większe u ciężarnych i karmiących), a u mężczyzn 420 mg/dobę. Urozmaicona i dobrze zbilansowana dieta powinna pokryć zapotrzebowanie zdrowej osoby na magnez – niestety nierzadko brakuje nam czasu na przygotowywanie wartościowych potraw.

Do czego jest nam potrzebny ten minerał i jaką rolę pełni w naszym organizmie? Magnez jest konieczny m.in. do prawidłowego przewodnictwa nerwowego, kurczliwości mięśni czy biosyntezy białka. Składnik ten jest również niezbędny w procesach termoregulacji.

 

Skutki niedoboru i nadmiaru magnezu

Niedobory tego minerału mogą powodować osłabienie, zaburzenia ze strony układu nerwowego i mięśniowego, apatię, depresję, a nawet insulinooporność. Nadmierne spożycie magnezu może mieć związek np. z przedawkowaniem suplementów zawierających ten składnik, co  może dać efekt przeczyszczający. Spożycie magnezu w ilościach zawartych naturalnie w produktach spożywczych nie powinno się jednak wiązać z takim efektem.

Komentarze

Jeszcze nikt nie skomentował. Bądź pierwszy.

Dietetyk Kraków © 2017 dieta-med.pl