Czym najlepiej zastąpić cukier?

OurBlog

20/09/2018

Czym najlepiej zastąpić cukier? |

Czym najlepiej zastąpić cukier?

Od dawna wiadomo, że spożywanie cukru wiąże się z wieloma schorzeniami, takimi jak otyłość, choroby serca, cukrzyca i nowotwory. Cukier jest dodawany do bardzo wielu pokarmów i napojów, przez co często spożywamy go nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Cukier zaburza równowagę hormonalną organizmu, odpowiedzialną za kontrolowanie uczucia głodu i sytości. Zaburza metabolizm, prowadząc do insulinooporności. Na szczęście istnieje wiele sposobów na słodzenie potraw bez dodawania cukru. Do zdrowych substytutów cukru należą:

  • Stewia

Stewia jest naturalnym słodzikiem, otrzymywanych z liści południowoamerykańskiego krzewu o nazwie Stevia rebaudiana. Stewia jest około 300 razy słodsza od cukru. Nie zawiera kalorii i nie wiąże się z ryzykiem zwiększenia masy ciała i nie powoduje próchnicy. Jest bezpieczna dla zdrowia, a niektóre źródła sugerują, że może mieć korzystny wpływ na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi, a także obniża poziom cukru i insuliny we krwi. Najczęściej stewia jest sprzedawana w formie sproszkowanej lub płynnej.

  • Ksylitol

Ksylitol jest alkoholem cukrowym, otrzymywanym z brzozy. Jeden gram ksylitolu zawiera 2,4 kalorii. Nie powoduje on wzrostu poziomu cukru i insuliny we krwi. Badania wykazały, że ksylitol wpływa korzystnie na zęby, zmniejszając ryzyko próchnicy. Ponadto, ksylitol zwiększa wchłanianie wapnia przez organizm, przez co może przyczyniać się do zmniejszenia ryzyka osteoporozy. Ksylitol jest ogólnie dobrze tolerowany przez większość osób, ale spożywanie nadmiernych jego ilości może prowadzić do zaburzeń żołądkowo-jelitowych, takich jak wzdęcia czy biegunki.

  • Erytrytol

Podobnie jak ksylitol, erytrytol jest alkoholem cukrowym, ale jest od niego mniej kaloryczny – jeden gram zawiera tylko 0,24 kalorii. Ludzki organizm nie posiada enzymów rozkładających erytrytol, jest on wydalany w niezmienionej postaci wraz z moczem. Nie podnosi poziomu cukru ani insuliny we krwi. Jest dobrze tolerowany przez większość osób, a nadmierne spożycie prowadzi do niewielkich dolegliwości żołądkowo-jelitowych.

  • Syrop yacon

Syrop yacon jest otrzymywany z południowoamerykańskiej rośliny Smallanthus sonchifolius. Jest to gęsty słodki gęsty syrop o słodkim smaku. Zawiera około 40-50% fruktooligosacharydów, których nie trawi organizm ludzki. Jeden gram syropu yacon zawiera około 1,3 kalorii. Fruktooligosacharydy obniżają poziom greliny, czyli hormonu głodu, co sprzyja zmniejszeniu masy ciała. Syrop yacon jest bezpieczny dla zdrowia, jedynie spożycie nadmiernych ilości może prowadzić do wzdęcia lub biegunki.

Wymienione powyżej słodziki są dobrymi i zdrowymi alternatywami dla klasycznego cukru. Najlepszą aktualnie dostępną formą substytutu cukru jest prawdopodobnie stewia. Produkty takie jak: syrop klonowy, melasa i miód również bywają niekiedy wymieniane jako zdrowsze formy cukru, jednakże należy ich używać raczej oszczędnie.

Komentarze

Jeszcze nikt nie skomentował. Bądź pierwszy.

Poradnia dietetyczna Dieta-Med Kraków © 2018 dieta-med.pl